Offertförfrågan

Badrum och gästrum i Sollentuna

Badrumsrenovering och nytt gästrum i Viby – Sollentuna!

Idag hälsar vi på hos Ludvig med familj i Sollentuna.
Familjen består av Ludvig med hustru samt tre barn i åldrarna 13-17 år. Huset byggdes 1990 och familjen flyttade in 2002. Ett av badrummen var då tämligen nygjort men det på övervåningen hade inte gjorts något åt sedan familjen flyttade in. Eftersom ingen använde det badrummet som hade badkar på övervåningen –  och med 3 tonåringar i huset så bestämde sig familjen för att renovera badrummet.

Ludvig googlade på Badrumsrenovering i Sollentuna och började att ta in offerter.
På en hundpromenad med grannen fick han tips om att kontakta Bygg & BadrumsPartner.

När offerterna kommit in så visade det sig att de var någorlunda jämna i pris allesammans – det skiljde ett par tusenlappar mellan och i det här fallet till konkurrenternas fördel. Skillnaden var dock margniell och Ludvig uppmanar alla till att noggrant läsa igenom texter på företagens hemsidor. Känns de förtroendeingivande och äkta? Hur är företagets omdömen?

Det som fick Ludvig att bestämma sig för Bygg & BadrumsPartner var att han dels fått tips  från en granne som var mycket nöjd och sedan att Bygg & BadrumsPartner hade så goda rekommendationer och omdömen på nätet.

Vi slår oss ner i det hemtrevliga köket med varsin kaffekopp. Hunden Tyra vill gärna vara med och är förtjusande söt.

”Berätta nu, hur har ni upplevt den här badrumsrenoveringen ni har genomfört med Bygg & Badrumspartner?”

”Jag måste säga att vi har haft en väldigt bra dialog både före och efter vi skrev på offerten om våra behov. Vi fick en väldigt bra initial kontakt. Jag kände omedelbart förtroende. Dialogen vi hade var lika bra under hela tiden byggnationen pågick.” berättar Ludvig.

Det är en viktig sak att tänka på när man handlar upp ett jobb, att man har en god kommunikation och dialog  med sig hela vägen under byggnationens gång.

”När vi hade skrivit kontraktet och arbetet pågick så hade vi en klar och tydlig kommunikation om badrumsrenoveringen, för att saker och ting kanske inte alltid stämmer med den bild man har haft ursprungligen. Vi hade en tydlig bild av hur vi ville att slutresultatet skulle bli. Men under byggnationen av badrummet så blir det en del beslut man inte har tänkt på som man måste ta upp till diskussion. Vårt badrum om 6 m2 är långsmalt  och har snedtak. Så frågorna blev många. Storleken på duschväggen exempelvis – hur stor duschvägg får man plats med i ett litet badrum med snedtak? Hur stor badrumsspegel kan vi ha för att det skall se snyggt ut?  Badrumsskåpet och kommoden för att maxa förvaringen? Och vägghängd toa, skulle man få plats med att bygga in själva vattencisternen?”

”Här kände vi oss trygga på en gång, för att Ken Lindecrantz på Bygg & BadrumsPartner  hjälpte oss otroligt mycket genom att ringa runt till olika leverantörer och kolla alternativ på produkter som skulle passa i just vårt badrum.” fortsätter Ludvig.

Paret hade försökt att googla på liknande badrum, långsmala med takfönster och ursprungligt med ett badkar  som förstås passade bra under snedtaket. Nu skulle badkaret rivas ut och ersättas med en dusch. Det fanns inte mycket information om hur man kunde inreda badrum med dessa förutsättningar på nätet. Den badrumsinspiration paret hittade de googlade var stora generösa badrum med högt i tak och enorma golvytor. Sanningen är ju att det flesta som går i renoveringstankar har ju inte  dessa spatiösa badrum som vi ser i inredningsreportagen.

”Vi hade köpt en väldigt fin handdukstork som man kopplar både till el och vatten. Vi tog bort ett element och så kopplade vi vattenrören till handdukstorken men då visade det sig att väggen enligt byggstandard var för tunn för att sätta in rören i väggen och hur skulle man då få det snyggt? Ken ringde då leverantören och fick hjälp med att hitta ett fäste som gjorde att det blev en väldigt snyggt lösning fast att vi var tvungna att frångå vår initiala plan med rör i väggen. Men slutresultatet blev mycket bra. Det här är ett exempel på problem man måste lösa under arbetets gång.”

Det kan vara värt att lägga på minnet att den där bilden man har framför sig kanske inte alltid funkar exakt i praktiken, men att det finns oerhört många smarta lösningar man kan göra för att få ett bra slutresultat.  Det är också viktigt att tänka på när man väljer badrumsrenoverare att man får en bra magkänsla och ställer rätt frågor innan man skriver på. Ställ krav och var inte rädda för att ställa frågor.

”Jag upplevde Bygg & BadrumsPartner som väldigt lösningsorienterade. De gav tips om material, design, vad som var snyggt och vad som är hållbart. Vi hade ett väldigt bra bollplank i Bygg & BadrumsPartner.  Vi hade en övergripande idé men Bygg & BadrumsPartner har en  enorm erfarenhet är kunniga inom badrum och har sett så många olika typer av badrum så kunde de ge oss bra tips. Till exempel som det här med fogmassa. Vilken skall vi använda oss av?  En liten detalj kan tyckas men ack så viktig.”

”Intressant, vad hade ni tänkt er där?” frågar jag.

”Vi hade tänkt oss antingen lite mörkare eller samma färg som kaklet, men nu tog vi efter uppmaning från Ken en ljusare fogmassa istället och det blev väldigt fint.”

Badrummet är långsmalt och med låg yttervägg i och med att taket tar så mycket yta. Det går i en varm beige färg och på golvet är plattorna 15×15 cm  och harmoniserar snyggt med väggplattorna som kaklade liggande och är 30×60 cm i storlek.

”Ken sa till mig att om ni väljer lite större plattor och lite dyrare kakel än bara standard vitt så kanske ni inte skall ha ett element kvar i badrummet utan ha det mer rent och öppet. Bra input. Rakt och tydligt. Sånt gillar jag. I badrummet skulle el till golvvärme och handukstorken dras, och även vattnet skulle där kopplas på – det kräver en skicklig hantverkare till det. Vi hade hela tiden en superbra dialog med Bygg & BadrumsPartner och många av de saker vi inte hade tänkt på kom fram under alla våra samtal så det var verkligen toppen. En sak som jag verkligen vill ge Bygg & BadrumsPartner credit för är att de höll så snyggt efter sig hela tiden. Innan de satte igång lade de papp på golvet, tejpade för och hade plast så att det skulle hållas rent och snyggt. Efter varje dags avslutat arbete höll de väldigt rent och snyggt efter sig. De plockade ordning och städade efter sig. Det var många olika hantverkare olika dagar eftersom det är så pass många olika moment i en badrumsrenovering.  Det är snickare, rörmokare, elektriker och plattsättare som springer in och ut men jag måste säga att alla var väldigt artiga och trevliga, de höll så snyggt efter sig. När vi kom hem på kvällen, var det alltid ordning och snyggt.” berättar Ludvig.

” Takfönstret i badrummet var tvunget att bytas på grund av en fuktskada. Även detta ordnade Ken med och koordinerade mellan hantverkare och leverantör. När man som jag jobbar mycket och har fulltecknade helger har man inte mycket tid över att åka runt och titta på olika grejer och jämföra priser hit och dit. Jag ville att Bygg & BadrumsPartner skulle sköta totalentreprenaden, de handlade in allting, vilket var väldigt skönt. Beslut mellan olika produkter fattades genom att Ken valde  ut 3-5 alternativ  och skickade de olika förslagen via telefon. Det var snabba beslut. Jag tror bara det var en gång jag var tvungen att åka för att kolla och det var på kaklet – för att få känslan. Dialogen var hela tiden strålande.”

Ludvig visar mig toaspolknappen på den vägghängda toaletten.

”Den här till exempel – vi  hade valt en chromad toaspolknapp och då ifrågasatte Ken det och frågade om vi tänkt på att det blir väldigt tydliga fingeravtryck på en chromad spolknapp vilket vi inte alls tänkt på.  Så då valde vi istället en borstad chrome knapp istället. Vi är fem i familjen – som vi skulle behöva putsa den där knappen.” säger Ludvig och skrattar.

”De höll totalentreprenaden bra, de höll tidplanen och hade sagt 4 veckor vilket det också tog.  På dagen faktiskt.”

Badrummet är snyggt och välplanerat. Nu kan familjen duscha på 2 ställen i huset igen och kötiden har således minimerats.

Vi går en trappa ner igen och får sällskap av den gulliga lilla hunden Tyra som snabbt hoppar upp i den stora sängen som står placerad i mitten av det nya rummet. Äldsta dottern sitter och pluggar vid sitt skrivbord.

”Vi renoverade faktiskt under tiden som badrumsrenoveringen pågick även ett gästrum.
Eftersom passade på att göra den renoveringen samtidigt så fick vi också ett bra pris på den renoveringen. Ken och hantverkarna skötte det parallellt. När snickaren var här och utförde  snickeriarbeten i badrummet så passade han på att göra det som skulle göras i sovrummet. Vi rev ut golvet, det var plastmatta där innan. Det nya golvet är ekparkett. Det målades om och sen  jordades eluttagen. Tanken var att det skulle fortsätta vara ett gästrum – men tonårsdottern flyttade snabbt in så gästrummet blev ett tonårsrum istället!”

Jag frågar om det är något de vill anmärka på, eller om de har några tips?

 

”Nej – jag har inte tänkt på något, vi hade ju en så bra dialog under hela tiden arbetet pågick.
Plattsättaren var oerhört skicklig, det blev snygga avslut på kaklingen och lutningen på golvet är perfekt. Vi kan bara varmt  rekommendera Bygg & BadrumsPartner!”

Tack Ludvig med familj för att vi fick besöka Er!

Bilder från badrumsrenovering i Viby Sollentuna

Bygg & BadrumsPartner

Behörigheter, certifikat och försäkringar

Våra hantverkare har  givetvis alla behörigheter och certifikat –  Byggkeramikrådet, Plattsättningsentreprenörers Riksförbund, Elsäkerhetsverket, Säkervatten samt ansvarsförsäkring hos IF. Med detta kan ni känna er trygga med att er renovering utförs helt enligt alla gällande branschregler.

https://bobpartner.se/wp-content/uploads/2017/06/behörigt_våtrum.jpg
https://bobpartner.se/wp-content/uploads/2017/06/Per.jpg
https://bobpartner.se/wp-content/uploads/2017/06/Elsäkerhetsverket.jpg
https://bobpartner.se/wp-content/uploads/2017/06/säkert_vatten.jpg
https://bobpartner.se/wp-content/uploads/2017/06/IF_försäkring.jpg

Vi som hjälper dig

Vi på Bygg- och BadrumsPartner har en gedigen erfarenhet och vet hur ett byggprojekt ska skötas – hela vägen. Att genomföra projekt från idé till verklighet tillsammans med dig som kund är det roligaste vi vet och vi är bra på det vi gör. Kontakta gärna oss om ni har några frågor eller behöver hjälp med er byggnation.

Reza Noorani, Kundansvarig

HUR GÅR DET TILL NÄR DU ANLITAR OSS?

Frågorna är ofta många när man ska anlita en byggfirma till en renovering. I den här filmen berättar var kollega Eddie om alla stegen som ni behöver ha koll på!

Hantering av personuppgifter (GDPR)

Bygg och BadrumsPartner Sverige AB samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att tillhandahålla produkter och tjänster åt dig, för att informera dig om nyheter och uppdateringar av våra produkter och tjänster, för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@bobpartner.se.

Bygg och BadrumsPartner Sverige AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR